Digitální gramotnost: Workshop
Robotika & AI a základy programování
- Časová náročnost: 2 x 45 min
- Kapacita: 20-30 dětí
- Úroveň: II. stupeň ZŠ
Výukový program je zaměřen na rozvoj informativních a digitálních kompetencí žáků a probíhá nejčastěji během školního vyučování jako součást výuky zaměřené na informatiku a rozvoj robotiky, nebo v rámci volnočasových aktivit.
Co na žáky při aktivitě čeká
Seznámení s Robotem - možnosti robota a programovací jazyk
- Co vše může robot dělat?
- Rozložení senzorů
- Jaké programovací jazyky znáš?
- Základy Scratch
Povídání o umělé inteligenci
- Co o ní děti ví a příklady využití
- Co na programování přijde dětem nejzajímavější?
- Jaké programovací jazyky znáš?
- Co by si chtěli zkusit příště?
- Opakování, co jsme se naučili
Úvod + úvod do programování
Účastníci si vytvoří jmenovky a následuje stanovení pěti základních pravidel, která jsou nezbytná pro další aktivity během programu s roboty. V rámci úvodní vizuální prezentace představí lektor robota Codey Rocky a jeho možnosti, popíše jednotlivé části robota, obsah balení i princip ovládání.
Blokové programování
Na začátku bloku provede lektor účastníky základy blokového programování a vysvětlí, jak správně a účelně pracovat s programovacím jazykem. Pro programování robota Codey Rocky se používá program mBlock, ve kterém lze vytvářet programy v programovacích jazycích Scratch nebo Python. Scratch je jednoduchý intuitivní grafický programovací jazyk, založený na principu jednotlivých programovacích bloků. S účastníky kurzu budeme roboty programovat pomocí blokového programování.
Programování v praxi
Pomocí několika ukázkových programů lektor vysvětlí, jak robota Codey Rocky správně naprogramovat, tak, aby splnil požadovaný úkol. K tomu slouží různé druhy příkazů/bloků v programovacím prostředí mBlock, které jsou pro jednoduchou orientaci rozdělené do několika základních kategorií. Následně si účastníci sami na svých PC vytvoří vlastní programy pro robota a v posledním bloku programu je pak vyzkouší naživo.
Jezdíme s robotem
V posledním časovém úseku si účastníci sami vyzkouší aplikovat to, co se doteď o robotovi dozvěděli. Nejprve mají prostor pro testování jimi vytvořeného programu pro robota Codey Rocky v praxi. Postupně poznávají, jaká úskalí, výhody, ale i vliv má na robota samostatné programování. Navíc, aby tato část nebyla jen o testování, lektor připraví pro účastníky soutěžní trasu s překážkami. Hlavním úkolem účastníků bude vytvořit vlastní program bez využití externího ovládání tak, aby robot projel celou trasu přesně podle stanovených pravidel.
Závěr a hodnocení
Na závěr lektor shrne veškerá fakta, která se účastníci během výukového programu naučili a dá prostor pro volnou debatu a připomínky.