Digitální gramotnost: IoT
- Časová náročnost: 2 x 45 min
- Kapacita: 20-30 dětí
- Úroveň: II. stupeň ZŠ
Vysvětlíme si pojem internetu věcí, představíme si programovací prostředí a společně se pustíme do přípravy programovacího projektu a jeho realizace.
Co na žáky při aktivitě čeká
Teoretická část
- Chytrá lednička, chytrý zámek, chytrá pračka nebo chytrá auta. Slyšeli jste už někdy o něčem takovém?
- Vysvětlení pojmu internet věcí a jak to funguje
- Co vlastně tyto věci jsou? A co je dělá “chytrými”?
- Využití internetu věcí dnes a do budoucna
Praktická část
- Představení Microbitu (základní seznámení a jak funguje)
- Představení prostředí pro programování: www.makecode.com
- Vytvoření chytrého květináče
Jak společně naprogramujeme chytrý květináč
Jak asi funguje chytrý květináč? Jaké informace sbírá a jak s nimi pracuje?
- Klíčem úspěchu je znát vlhkost půdy, ve které naše kytka je. Když potom zjistíme, že je vlhkost moc malá, kytku zalijeme
- Nejdřív tedy musíme naprogramovat měření vlhkosti půdy
- Samotná půda má určitý elektrický odpor, který závisí na množství vody a živin v ní. V elektrickém obvodu funguje jako proměnný odpor. Voda není vodivá, ale obsah živin ano. Díky kombinaci vody a živin v půdě má půda určitou vodivost. Čím více vody je tedy v kombinaci s živinami, tím menší bude mít půda elektrický odpor
- Chceme, aby náš chytrý květináč fungoval po dlouhou dobu a šetřil energii baterie, takže musíme náš kód vyladit, aby snímač vlhkosti nevyužíval příliš mnoho energie
- Když už umíme měřit vlhkost půdy a nebere nám to spoustu energie, musíme vyřešit zalévání
- Postupně nahrajeme do micro:bitu a máme hotový vlastní chytrý květináč!