Digitální gramotnost: IoT

  • Časová náročnost: 2 x 45 min
  • Kapacita: 20-30 dětí
  • Úroveň: II. stupeň ZŠ

Vysvětlíme si pojem internetu věcí, představíme si programovací prostředí a společně se pustíme do přípravy programovacího projektu a jeho realizace.

Co na žáky při aktivitě čeká

Teoretická část

  • Chytrá lednička, chytrý zámek, chytrá pračka nebo chytrá auta. Slyšeli jste už někdy o něčem takovém?
  • Vysvětlení pojmu internet věcí a jak to funguje
  • Co vlastně tyto věci jsou? A co je dělá “chytrými”?
  • Využití internetu věcí dnes a do budoucna

Praktická část

  • Představení Microbitu (základní seznámení a jak funguje)
  • Představení prostředí pro programování: www.makecode.com
  • Vytvoření chytrého květináče

Jak společně naprogramujeme chytrý květináč

Jak asi funguje chytrý květináč? Jaké informace sbírá a jak s nimi pracuje?

  • Klíčem úspěchu je znát vlhkost půdy, ve které naše kytka je. Když potom zjistíme, že je vlhkost moc malá, kytku zalijeme
  • Nejdřív tedy musíme naprogramovat měření vlhkosti půdy
  • Samotná půda má určitý elektrický odpor, který závisí na množství vody a živin v ní. V elektrickém obvodu funguje jako proměnný odpor. Voda není vodivá, ale obsah živin ano. Díky kombinaci vody a živin v půdě má půda určitou vodivost. Čím více vody je tedy v kombinaci s živinami, tím menší bude mít půda elektrický odpor
  • Chceme, aby náš chytrý květináč fungoval po dlouhou dobu a šetřil energii baterie, takže musíme náš kód vyladit, aby snímač vlhkosti nevyužíval příliš mnoho energie
  • Když už umíme měřit vlhkost půdy a nebere nám to spoustu energie, musíme vyřešit zalévání
  • Postupně nahrajeme do micro:bitu a máme hotový vlastní chytrý květináč!