Digitální gramotnost: Workshop
Robotika a AI
Interaktivní přednáška s ukázkami a experimenty. Seznámení s Robotem „mBot“ - řešení různých jednoduchých úloh, Příprava programů robota pro Velký slalom, představení senzorů, zdokonalování programů, Povídání o umělé inteligenci

Co na žáky při aktivitě čeká
1. Intro do robotiky
jaké znají děti roboty, co by si pod pojmem robot představily jak se roboti liší podle cíle použití
2. Představení robůtka, se kterým budeme pracovat - mBota
S ním se po dvojicích budeme učit a soutěžit - děti si udělají dvojičky a pojmenují svůj robotický vývojářský tým
Část 1 - Seznámení s Robotem - řešení různých jednoduchých úloh
vyzkoušet připojení robota přes wifi k mBlocku, vyzkoušet si jak se pouští a vypínají motorky aby jel, couval a točil se vyzkoušet si příkazy na zobrazení textu/obrázků na led obrazovce robota vyzkoušet si přehrávání tónů na robotovi dvojičky si můžou udělat vlastní heslo/logo se kterým robot na soutěžích bude jezdit.
Část 2 - Příprava programů robota pro Velký slalom
Velký slalom - soutěž, děti mají s různými obměnami pravidel co nejrychleji projet soutěžní dráhu velkého slalomu program robota: podobné autíčku na dálkové ovládání, klávesy namapované na zatáčení doleva a doprava, dopředu a dozadu
Část 3 - Představení senzorů
- Krátké povídání co jsou senzory, k čemu slouží, příklady senzorů ze života a kde je najdeme (mobil, počítač, auto...)
- Hra na “Senzor a CPU” - děti objíždí slalom, jeden ze dvojice je senzor a druhý cpu. CPU má zavázané oči a ovládá robota. Senzor kouká a předává informace o tom kam jet CPU.
- Děti si zkouší jednoduché programování s použitím informací senzoru vzdálenosti na robotovi - zde si vysvětlíme a vyzkoušíme podmínky a cykly
Část 4 - Zdokonalování programů
- Několik možností podle nálady/vyčerpanosti
- Zkoušet lepší čas slalomu pro tým + úpravy kódu co si myslí že by tomu mohly pomoci
- Zkoušet projet slalom s vylosovanou kartičkou “Poruchy” = například přehození ovládání doleva/doprava, vyřazení zatáčení na jednu stranu, umožněná pouze zpátečka apod.
- Napsat program co nakreslí něco na papír na podlaze - ať už vlastní nápad nebo vylosováno na kartičce.
Část 5 - Povídání o umělé inteligenci
- Co o ní děti ví.
- Hodně obecný přehled jak to funguje
- Příklady využití
- Odměna za programovací úsilí - video cca 5 min
- Krátká kompilace robo-failů/ tancujících robotů
- Opakování co jsme se naučili - Kahoot (mohou být jednotlivci nebo po týmech)10 min